Páginas

Entradas populares

lunes, 15 de agosto de 2011

Nota XV - El tramvia 2 de Tiana


L'any 1912 es construí la carretera que uneix Montgat amb Tiana. Ràpidament es va pensar en instal·lar-hi una línia de tramvia elèctric que facilités l'accés dels habitants de Tiana a l'estació de tren de Montgat. Es va crear la companyia Tramvies Elèctrics del Litoral Català S.A. (TELCSA) que va construir les instal·lacions. El dia 1 de novembre de 1916 es va inaugurar el servei. 

Viatge inaugural del tramvia Montgat-Tiana (Foto: arxiu ajuntament Tiana)
El temps invertit en el trajecte era de 15 minuts a la baixada (Tiana-Montgat) i 20 a la pujada. El preu del viatge era de 40 cèntims pel trajecte Montgat-Tiana i de 30 cèntims pel recorregut invers. Hi havia altres tarifes de 10 i 20 cèntims per a recorreguts intermedis i abonaments de 25 viatges, al preu de 8,75 pessetes per a la pujada i 6,25 pessetes per a la baixada. L'horari era bastant irregular. La idea primitiva era que el tramvia enllacés amb els 25 trens diaris en direcció a Barcelona i altres 25 en direcció a Mataró que paraven a l'estació de Montgat, amb una freqüència aproximada de 30 minuts. Però a la pràctica es va veure que amb 14-15 viatges a l'hivern i 18-19 a l'estiu era suficient per a les necessitats del usuaris. El servei s'iniciava a les 7 del matí i finalitzava a dos quarts de deu del vespre. Quatre viatges coincidien amb els horaris d'entrada i sortida de les fàbriques.

El servei es feia amb dos cotxes que es creuaven a mitat de la línia, que era de via única. El material mòbil es composava de tres cotxes motors (1-3) i un remolc (R-4). Al llarg de la seva vida activa, els tramvies a penes van patir reformes. Els anys de la postguerra foren especialment durs pel tramvia. Tant els cotxes com la línia patiren el desgast dels anys de servei sense a penes manteniment, fet que va provocar que a mitjans dels anys cinquanta només el cotxe 2 es trobés en condicions de circular. El servei es prestava amb dificultats. Donat que la companyia estava descapitalitzada, es va posar a la venda. Va ser adquirida el 1945 per l'Empresa Casas de Mataró, que ja explotava diverses línies d'autocar que unien poblacions del Maresme amb Barcelona. Amb la nova entrada de capital el servei va millorar una mica, però de nou la línia va generar pèrdues. A més, els accidents eren freqüents per les males condicions de les vies. Un estudi de viabilitat recomanà la reconversió de la concessió de tramvia en una altra d'autobús. Finalment, el 30 de setembre de 1955 la línia va ser clausurada. 

Accident del tramvia nº 2, 1951 (Foto: Fernández)
 
Els tramvies, en un magatzem del Clot. (Foto: Col·lecció J. Ibáñez)

Els tramvies van ser adquirits per un ferraller que els portà a un magatzem del Clot, a Barcelona. Posteriorment van ser venuts a un hostaler que els va convertir en bars i els va emplaçar a diferents indrets de Castelldefels. 

Castelldefels, setembre de 1979
El 1980 un dels tramvies va canviar de propietari i va ser portat a Masquefa, on va ser localitzat pel l'ajuntament de Tiana, que el va comprar per 100.000 pessetes. El vehicle va ser portat a Tiana, on arribà el 1992, amb la intenció de restaurar-lo.

El dia 16 de setembre de 1996, festivitat de Sant Cebrià, patró de Tiana, el tramvia nº 2 de l'antiga línia Montgat – Tiana, completament restaurat, va ser instal·lat com a monument a l'avinguda Joan Garí de Tiana. 






Diverses imatges del tramvia, acabat de restaurar, en un estat esplèndid. Octubre de 1996.
 
Malauradament, al llarg del temps el vehicle, sense cap protecció, va patir tota una sèrie d'actes vandàlics -pintades, grafitis, robatori de peces del seu interior, trencament de vidres- que el van deixar en un aspecte lamentable, entre la desídia i la indiferència de tothom, ajuntament inclòs. 



Diverses imatges del tramvia l'any 2006, ja en un estat de degradació important. 5 de març de 2006.




Finalment, el tramvia en un estat ja lamentable. 2 de març de 2008.

Finalment, l'any 2010 el tramvia va ser retirat del seu emplaçament.

Bibliografia:
El tramvia de Montgat a Tiana
Ferran Armengol, Miquel Àngel Haro, Eugeni Luque, Carles Urquiola.
L'aixernador edicions, Argentona, 1994.

Revista CARRIL, nº 35.

2 comentarios:

  1. Hola, hi ha´possibilitats de saber els carrers per on circulava el tranvia?

    ResponderEliminar
  2. Sortia de l'estacio de Montgat, feia uns 100mts per la NII direcció Barcelona i giraba per la carretera de Montgat a Tiana, acaban a la avinguda Albeniz cantonada carrer sant Jaume.

    ResponderEliminar