Páginas

Entradas populares

lunes, 30 de abril de 2012

Nota XXVI - Les línies 2 de TUSA, TUBSAL i TUSGSAL


El 19 de desembre  de 2011 es va posar en servei la línia B2 de TUSGSAL entre Canyadó, a Badalona, i L'Hospital de l'Esperit Sant, a Santa Coloma. L'origen de la línia es troba a la Carretera de Mataró, segueix pels barris de Canyadó, Casagemes, Centre, Bufalà, Montigalà, Lloreda, La Salut i Llefià fins arribar a l'Hospital de l'Esperit Sant. La tornada es feia pels mateixos barris, en ordre invers. La nova línia és una versió reduïda de l'antiga línia B22, suprimida el mateix dia en el tram entre Santa Coloma i l'Hospital de Sant Pau.
 Anteriorment han existit sis línies a Badalona que han portat el número 2 en el seu indicatiu:

2 – Barrio Salud- Reyes Católicos (TUSA)
La companyia TUSA servia una línia 2 amb l'indicatiu Barrio Salud-Reyes Católicos (actual plaça Casage­mes), que va deixar de donar servei a fi­nals dels anys 70.
Autobús Nazar nº 8 de TUSA aparcat a les cotxeres. A la finestreta de línea, porta l'indicador de la línia 2, Barrio Salud- Reyes Católicos. Badalona, anys 60 (Foto Col·lecció París).



2 – Sistrells - Metro – Manresà (TUBSAL)
El mes d'abril de 1985, amb l'arribada de la L4 del Metro a Bada­lona, es va crear una línia 2 Sistrells-Metro-Man­resà. Tenia el seu origen al barri de Sistrells, seguia per  Pere Martell, General Weyler, Alfons XIII, Pep Ventura (on enllaçava amb la L4 del Metro), Francesc Macià, Creu, Francesc Layret, Sant Bru, Carretera de Mataró i Carretera de Tiana (Manresà). La tornada es feia per Carretera de Tiana, Carretera de Mataró, Sant Bru, Prim, Germà Juli, Via Augusta, Anselm Clavé, Alcalde Xifré, Baldomer Solà, Cervantes, Llefià, Salvador Espriu, i Marià Benlliure (Sistrells).  Aquesta línia es va suprimir el 21 de desembre de 1986, en fusionar-se amb la línia 504 de Transports de Barcelona (Metro Pep Ventu­ra-Ocata) i crear-se la nova línia de TUBSAL B29 Sistrells-Oca­ta.
Autobús nº 110 de TUSA cobrint la línia 2 Sistrells -Metro-Manresà a la Carretera de Mataró. Badalona, 23 de desembre de 1985.

2 – Avinguda de Sant Salvador – Can Ruti (TUBSAL)
   El dia 3 d'octubre de 1988 es va posar en servei una nova línia d'autobusos, denominada 2, i amb l'indicatiu Avinguda de Sant Salvador - Can Ruti. Aquesta línia tenia el seu ori­gen a l´Avinguda de Sant Salvador (Artigues), conti­nuava per Alfons XIII, Francesc Macià, Creu, Francesc Layret, Presi­dent Companys i Carretera de Can Ruti fins la Residència Sa­nitària Germans Trias i Pujol (Can Ruti), on coincidia la seva terminal amb la de la línia B26. El retorn es feia per Carrete­ra de Can Ruti, President Companys, Via Augusta, Anselm Clavé, Bal­domer Solà, Alfons XIII i Avinguda de Sant Salvador. Funcionava només de dilluns a divendres, i la seva freqüència de pas era de 20 minuts. Aquesta línia 2 fou suprimida el dia 11 de Gener de 1991, en pro­longar-se fins Artigues la línia B26 i fins a Can Ruti la lí­nia B27, que passaven a cobrir tot el seu recorregut.
Autobús 8835 de TUBSAL cobrint la línia 2 Avinguda de Sant Salvador-Can Ruti a l'Avinguda del President Companys. Badalona, juliol de 1989.

2 – Montigalà – Mas Ram (TUBSAL) 
 
El dia 20 de desembre de 1993 TUBSAL va posar en servei una nova línia d'autobusos amb el número 2, Montigalà - Mas Ram. Tenia el seu origen a Montigalà, seguint per Rambla Sant Joan, Miquel Servet, Francesc Macià, Creu, Av. Martí Pujol, Inde­pendència, Rubió i Ors, Torrent de la Font, Bach de Roda, Ca­rretera de Can Ruti, Polígon Industrial de Pomar, Carretera de la Conreria i Mas Ram. La tornada la feia per Ca­rretera de la Conreria, Polígon In­dustrial de Pomar, Carretera de Can Ruti, Bach de Roda, Torrent de la Font, Rubió i Ors, Independència, Av. Martí Pujol, Josep Anselm Clavé, Alcalde Xifré, Ram­bla Sant Joan i Monti­galà.
     La línia funcionava només de dilluns a divendres, amb una freqüència de 30 minuts. Tenia dos cotxes assignats. La primera sortida des de Mas Ram es feia a les 7 i l´última a les 20.30.
 Circulà per última vegada el divendres 29 d'octubre de 1999. El seu recorregut va ser integrat en la nova línia 1.


2 / BD2 – Pep Ventura – Tanatori (TUSGSAL)
El 22 de desembre de 2003 TUSGSAL va crear una nova línia 2 Pep Ventura – Tanatori, per a comunicar la ciutat amb el nou tanatori de Can Ruti, inaugurat un mes abans. La línia tenia una freqüència d'una hora, i estava servida per un sol vehicle, un microbús. A partir del 12 d'abril de 2006 va passar a anomenar-se BD2. Sis mesos més tard, el 9 d'octubre de 2006, la línia va ser suprimida i substituïda per la BD0, una línia circular que enllaçava diversos equipaments de la zona de Can Ruti com l'Hospital Trias i Pujol, l'Institut Guttman i el Tanatori. 

Microbús 292 de TUSGSAL cobrint la línia 2 Pep Ventura - Tanatori arribant a la terminal de Pep Ventura. Badalona, gener de 2004.

Microbús 261 de TUSGSAL cobrint la línia 2 Pep Ventura - Tanatori arribant a la terminal de Pep Ventura. Badalona, abril de 2004.

BD2 – La Salut – Les Guixeres (TUSGSAL)
El 26 d'abril de 2007 es va posar el servei la nova línia BD2 La Salut – Les Guixeres, que connectava el mercat de La Salut amb el polígon industrial de Les Guixeres, passant pels barris de Sistrells, Fondo, Barri Llatí, Montigalà, Bufalà, Morera i Pomar. La línia va ser suprimida el desembre de 2011 i el seu recorregut per Les Guixeres el va cobrir la nova línia B3. 

Bibliografia: Web "Los autobuses de Barcelona" de José Mora.  

No hay comentarios:

Publicar un comentario